Menu
Citát
Radi hľadíme do diaľky, ale zabúdame na brata, ktorý je vedľa nás.
Abbé Pierre
Centrum pre rodinu Sigord
Gréckokatolícke Mládežnícke Pastoračné Centrum
Gréckokatolícky magazín
GMC BARKA - Juskova Voľa
Úvod > Arcibiskupstvo > Spravodajstvo > Správy

08.01.2013 | Čítanosť(4962) | Foto
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu

Záchrana vzácnych interiérov chrámov v Hrabovej Roztoke a Topoli

Záchrana vzácnych interiérov chrámov v Hrabovej Roztoke a Topoli

Gréckokatolícke arcibiskupstvo Prešov sa okrem mnohých pastoračných úloh venuje aj úlohám z oblasti regionálneho rozvoja, rozvoja cestovného ruchu, náboženského turizmu, zachovaniu a prezentácii duchovných piesní a tiež záchrane a prezentácii kultúrnych pamiatok prešovskej archieparchie.
Už niekoľko rokov sa v spolupráci s odborníkmi z Pamiatkového úradu SR – Oblastného reštaurátorského ateliéru v Bratislave snaží o záchranu vzácneho vnútorného vybavenia drevených chrámov – kultúrnych pamiatok - ikonostasov, truhlíc, prestolov, procesiových krížov a iných. Momentálne sa v Oblastných reštaurátorských ateliéroch v Bratislave nachádza ikonostas, prestol, truhlica a dva procesiové kríže práve z kostola sv. Bazila Veľkého z Hrabovej Roztoky a ikonostas, prestol, truhlica a viaceré samostatné ikony z chrámu sv. Michala Archanjela z Topole.

V roku 2012 sa uskutočnila druhá etapa reštaurovania inventára z chrámu v Hrabovej Roztoke a štvrtá etapa reštaurátorských prác na vnútornom vybavení chrámu v Topoli.

Ikonostas z Hrabovej Roztoky pochádza z polovice 18. storočia, kedy bol postavený aj kostolík, na ktorom prebiehala v roku 2000 oprava exteriéru / vymenené šindle, nakonzervovaná strecha/ V roku 2003 boli z chrámu odcudzené hlavné ikony, boli vyrezané z rámov. Vzhľadom na to, že vzácny ikonostas bol v zlom až havarijnom technickom stave, pamiatka si vyžadovala urýchlený záchranný a odborný reštaurátorský zásah.
V II. etape reštaurátorských postupov v časovom období január – december 2012 bola drevná hmota a uvoľnená polychrómia na celom ikonostase stabilizovaná upevnením. Zvlášť sa pozornosť sústredila na ikony na prázdnikoch a na páse apoštolov, ktoré zostali celoplošne premaľované a výrazne skreslené od originálu. Vzhľadom na oslabenie drevnej hmoty červotočom, zostala konštrukcia oltára uvoľnená vo všetkých konštrukčných spojoch a tým zostala narušená celková statika ikonostasu. Uvoľnenie konštrukčných spojov malo za následok aj uvoľnenie polychrómie, ktorá zostala po celom povrchu oltárnej architektúry ako aj tabuľovej maľby strieškovite krakelovaná a odpadáva už pri dotyku. Pôvodná polychrómia zostala výrazne znehodnotená a skreslená hrubou celoplošnou olejovou premaľbou a zlátenie rezbárskych dekoratívnych prvkov bolo devalvované neodborným bronzovaním na všetkých architektonických a dekoratívnych článkoch a pozadiach ikon. Odborným reštaurátorským zásahom sa v tejto etape postupne po celkovom upevnení očistila polychrómia oltárnej architektúry ikonostasu a ikon od hrubých vrstiev nečistôt, depozitov a sekundárnych premalieb a retuší z predchádzajúcich neodborných zásahov. Po odstránení sekundárnych zásahov bola drevná hmota pamiatky postupne stabilizovaná petrifikovaním. Degradovaná drevná hmota napadnutá drevokazným hmyzom bola sčasti petrifikovaná ponorom v špeciálnom petrifikačnom roztoku.

Aj zachovaný neskorobarokový ikonostas z dreveného gréckokatolíckeho chrámu sv. Michala Archanjela v Topoli z polovice 18. storočia bol vo veľmi zlom až havarijnom stave. Ikonostas pochádza zo staršieho kostola okolo roku 1700, ktorý bol v polovici 18. storočia renovovaný. Niektoré ikony sú z konca 17. storočia. V etape reštaurovania v roku 2012 boli všetky chýbajúce a deštruované prvky oltárnej architektúry, rezbárske dekoratívne články a sochárska výzdoba a deštrukcie drevnej hmoty rekonštrukčne dorezané a stolársky obnovené / dekoratívne rezby ríms rámov, vlnkové lišty rámov, prvky roziet, vázičiek, volút akantových prvkov. Architektúra oltárika a prestolu bola konštrukčne stolársky a rezbársky zabezpečená. Všetky tabuľové maľby boli zo zadnej strany stabilizované novými dubovými pohyblivými zvlakmi. Po ukončení rezbárskych a stolárskych prác bola riešená povrchová úprava ikonostasu a prestolu s ikonou Snímanie z kríža. Znehodnotená polychrómia bola dočistená od viacerých celoplošných olejových zásahov na pôvodnú polychrómiu a pôvodné striebrenie a zlátenie. Všetky deštrukcie a rekonštrukčné partie boli sčasti po odizolovaní vytmelené a vykriedované. Predmetom reštaurátorského procesu bolo reštaurovanie štyroch hlavných v ozdobných architektonických rámoch / Ikona sv. Mikuláša, Ikona Hodigitrie, Ikona Krista učiteľa, Ikona sv. Michala Archanjela., truhlica z 18. storočia. Deštrukcie a absencia polychrómie v kombinácii so zlátením bola vytmelená a vykriedovaná.

Všetky tieto činnosti s cieľom záchrany a zachovania kultúrnych pamiatok pre ďalšie generácie by nebolo možné uskutočniť bez pravidelného spolufinancovania zo strany Ministerstva kultúry SR z programu Obnovme si svoj dom. Ďakujeme.

 

Jubilejný rok Prešovskej archieparchie
Dnes
26. október 2020 (pondelok) Demeter
Liturgické čítania:
Ap. zač. 292. (2 Tim 2, 1 – 10); Jn zač. 52. (15, 17 – 16, 2) (Demetrovi)
Ap. zač. 331b. (Hebr 12, 6 – 13. 25 – 27); Mt zač. 27. (8, 23 – 27) (zo Spomienky na zemetrasenie)
Ap. zač. 262. (1 Sol 1, 1 – 5); Lk zač. 52. (10, 22 – 24) (radové)
Kalendár
PonUtoStrŠtvPiaSobNed
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Anketa
Páči sa Vám dizajn našej web-stránky?
veľmi
1389817 (35 %)
môže byť
1267473 (32 %)
nepáči
1283473 (33 %)
Hlasy: 3940763
TKKBS
Slovo
Rádio Lumen
TV LUX