16.04.2021 | Peter Tirpák | (670)
Gréckokatolícka teologická fakulta PU v Prešove hostila v online priestore účastníkov konferencie z Poľska i zo SlovenskaNa Gréckokatolíckej teologickej fakulte Prešovskej univerzity (GTF PU) v Prešove sa vo štvrtok 15. apríla konala medzinárodná vedecká konferencia s názvom Farská a školská katechéza v spásnom diele človeka. Toto podujatie istým spôsobom nadväzovalo na konferenciu z roku 2012, kedy sa jej účastníci venovali farskej a školskej katechéze ako forme novej evanjelizácie. Nosnou myšlienkou podujatia bolo znovuobjavenie tej skutočnosti, že katechéza bola a je neoddeliteľnou súčasťou života a Cirkvi. Tento fakt potvrdili aj vzácni hostia, Mons. Ján Babjak SJ, prešovský arcibiskup metropolita a Mons. Marek Jędraszewski, krakovský arcibiskup metropolita, ktorí sú zároveň veľkými kancelármi GTF PU v Prešove a UPJPII v Krakove. Po úvodnom slove dekana fakulty, Mons. Petra Šturáka a po modlitbe a požehnaní so svojím príspevkom vystúpila katechétka Mária Molnárová. Predstavila blokovú výučbu náboženskej výchovy na základe obsahu učiva v materských školách a jednotlivých ročníkoch základných škôl. Tvorbu a vývoj nového kurikula v Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku predstavil Vlastimil Bajužik pričom zdôraznil i predpisy kanonického práva zaoberajúcimi sa katechézou. Zo strany spoluorganizátora, za Wydział Katechetyczny Kurii Metropolitalnej w Krakowie a Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II v Krakove referoval svoj príspevok Andrzej Kielian. V zaujímavej ukážke prieskumu z prostredia života mládeže poukázal pozitíva a negatíva popkultúry, ako dynamickej oblasti kultúry, pozostávajúcej z rozmanitých, vzájomne integrovaných prvkov. Na význam Písma v školskej a farskej katechéze, ako aj na jeho správnu interpretáciu poukázala prodekanka fakulty Mária Kardis. Flexibilným – v zmysle interakcie so študentmi – bol príspevok Renaty Chrzanowskej, ktorá spolu so svojimi študentmi prezentovala rôzne možnosti metód a prístupov v školskej katechéze, ako aj praktické skúsenosti s vyučovaním. Marcel Mojzeš sa zameral na prebiehajúce pandemické opatrenia, ktoré sú spojené s nemožnosťou účasti na bohoslužbách. Jeho príspevok sa dotkol nových prístupov k liturgickej katechéze, poukazujúc na konkrétne životné skúsenosti tých, ktorí mali skúsenosť s ochorením COVID – 19. Marzena Błażejak a rehoľná sestra Aurelia Patrzyk upriamili pozornosť na jednu z iniciačných sviatostí – na sviatosť birmovania, ktorá sa má, ako prezentovali, bytostne dotýkať birmovancov, nie ich rodičov. Formovanie Božieho obrazu v katechéze detí predškolského veku bola téma, ktorej sa venoval Ján Jenčo. Rehoľná sestra Małgorzata Lekan OP hovorila o význame teológie tela podľa učenia sv. Jána Pavla II., poukazujúc na prezentáciu tohto teologického fenoménu v Amerike. Diapazón príspevkov obohatil svojím vstupom aj Štefan Paločko. Hovoril o nesprávnom pochopení dogmatických zásad, ktoré spôsobujú zmätok vo vnímaní Kristovho spasiteľného diela. Mateusz Mazurek predstavil možnosti prípravy didaktických materiálov v biblickej katechéze v online forme. Kontinuálny charakter prednášok na konferencii potvrdil aj príspevok Gabriely Genčúrovej, ktorá sa v praktickej prezentácii venovala možnostiam využívania interaktívnej tabule vo farskej katechéze. Predstavenia exhortácie o katechéze s názvom Catechesi tradendae, ktorá je zároveň prameňom každej katechézy, sa ujal prodekan fakulty Peter Tirpák. Dotkol sa hlavných výziev exhortácie pre oblasť katechézy v školskom a farskom prostredí. Záverečná prednáška Martina Tkáča bola zameraná na nebo. Konkrétne na cieľ človeka a význam modlitby za zomrelých. Všetky príspevky konferencie budú súčasťou pripravovaného zborníka.
Pred ukončením online prenosu podujatia sa Peter Tirpák, ktorý celú konferenciu moderoval, poďakoval za aktívnu i pasívnu účasť kolegom z Poľska a Slovenska. Zároveň poďakoval mediálnemu partnerovi, Tlačovej kancelárii Konferencie biskupov Slovenska, Katolíckemu pedagogickému a katechetickému centru so sídlom v Levoči a Arcibiskupstvu v Prešove za sprostredkovanie informácií o podujatí.
|